Toate pastilele fenolice sau compozite care sunt lipite direct pe ferula au tendinta sa se desprinda cand ti-e lumea mai draga. Dupa cateva incercari esuate si minute pierdute cautand pastila pe sub si pe langa masa de biliard, m-am decis sa caut o solutie care sa rezolve problema o data pentru totdeauna.
Deoarece atat pastila cat si ferula sunt facute din materiale foarte dure si suprafetele de contact sunt relativ netede, chiar si dupa smilgheluire, lipiciul nu se poate infiltra destul de bine in imperfectiunile microscopice din aceste materiale ca sa formeze o legatura rezistenta. Este ca si cum ai incerca sa lipesti sticla pe sticla, destul de tricky.
Solutia este simpla si eleganta: folosirea unui material poros intre ferula si pastila. Poate fi folosit orice material textil sau exista pe piata de specialitate asa numitele fiber pads, disponibile in mai multe culori si la un pret excelent ~ 0.7 lei bucata.
Montarea pastilei si pad-ului: - smilgheluirea atenta a tuturor suprafetelor, chiar si a pad-ului. Pastila trebuie "crestata" cat e posibil cu un cutter. - curatarea cu o carpa inmuiata in alcool a suprafetelor de contact (eu folosesc izopropilic) - dupa ce alcoolul se evapora si suprafetele sunt imaculate se aplica adezivul preferat (Loctite gel, epoxy etc) intre ferula si pad. Se preseaza pad-ul pe ferula cu degetul cateva minute. - se verifica din nou fata padului sa fie perfect curata (grasime, adeziv scurs, mizerie) si se pregateste pastila. Aceasta se lipeste pe pad si din nou se aplica presiune pentru cateva minute in functie de adeziv. Un dispozitiv care tine presata pastila de ferula este foarte util. - daca aveti strung pastilele compozite se pot modela destul de usor, fara strung aveti nevoie de hartie abraziva si rabdare, dar rezultatul poate sa fie bun chiar si asa. Ma gandesc sa construiesc un strung pentru montarea de pastile plecand de la o bormasina... daca a reusit cineva astept idei. - nu supuneti tacul la solicitari inainte de 24 de ore. The End.
Recomand vizionarea urmatoarelor filmulete:
Tacurile OB din video au pad de carbon, cele textile(fiber) sunt recomandate pentru tacurile de break si jump. Procedura de montare este identica.
Alte idei si critici constructive sunt binevenite.
“Pool is geometry, in its most challenging form, the science of precise angles, and forces"
Chiar ieri am pus un Kamui pe Gcore. Cu ocazia asta am constatat ca padul de carbon e mai tare decat ala de pe OB. Adica asta de pe McD a rezistat mai bine cand a ajuns topsanderul la el. Tot alcool izopropilic folosesc si eu. L-am luat si pt curatarea shaftului si ferulei.
N-am montat niciodata pastile tari, insa ca o sugestie: eu folosesc lipici de pantofi (Shueglue de la Moment). Un cuemaker mi-a zis sa evit supergluurile fiindca devin sticloase si casante si de aia sar pastilele. Pui pe ambele parti si dupa 4-5 min (acolo zice 15, dar e prea mult) se face o aderenta mai ceva ca la superglue. Cred ca merge perfect si la pastile tari, fiindca fiecare strat adera foarte puternic pe fiecare dintre suprafete (pad/ferula respectiv pastila) iar cand intra strat in strat, e indestructibil. Si ai si avantajul ca-ti da ceva mai mult timp sa centrezi pastila. Lucru destul de greu cand ai de "distribuit" un sfert de mm (de la 12,75 la 13). Am schimbat pastile si pe pad de carbon (OB, Gcore) si pe tac normal cu acelasi rezultat. Cu shueglue nu trebuie sa presezi la disperare (moment in care risti sa o deplasezi) ci o tii 4-5 sec apasata frara stres. Repet: n-am pus pastile tari. Dar nu cred sa reactioneze altfel.
Ma gandeam si eu la o bornmasina pe post de strung insa trebuie niste dispozitive sudate. O masuta cu masina in spate pe suport si in fata un rulment cu o piesa din ebonita in interior prin care sa bagi tacul. Partea de cutzit - > facuta din mana.
Momentan am un paralelipiped din burete mai tare (fosta pila de unghii) pe care lipesc fasii de smirghel si ... dau din degete cu rabdare, invartind tacul mm cu mm. Modelul fuior
Work in progress. Mai am de dat cu smirghel de 600 pe lateral ca sa dispara si ultimele urme de lipici, modelat pastila si lustruit (cu piele) pastila pe lateral.
Multumesc pentru sfat, o sa incerc si eu Shoe Glue la urmatoarea instalare. L-am gasit la un pret foarte bun: 8lei-50ml.
Producatorul ofera urmatorul sfat: Adezivul se aplica omogen pe ambele suprafete de lipit, mai ales pe margini. Se asteapta pana la uscarea peliculei de adeziv cca. 15 min., si se preseaza puternic. Actioneaza imediat. Pentru o lipire sigura nu este importanta durata, ci presiunea apasarii.
La fel fac si eu cu smilgherul de zici ca sunt Bear Grylls si vreau sa aprind focul. Tehnica asta merge ok la compozite dar la pastilele laminate de piele trebuie rabdare ca altfel risti sa le delaminezi datorita caldurii excesive generate prin frecare. Arata bine instalarea ta pe pad de carbon dar de ce nu folosesti hartie abraziva cu granulatie mai mare pentru finisaj 1500-2000 si apoi bucata de piele pentru burnish.
“Pool is geometry, in its most challenging form, the science of precise angles, and forces"
La shueglue e prea mult sa astepti 15 min. Probabil ca e un timp pt suprafete mai mari, respectiv glue mai mult. Pt o pastila/ferula dupa 5 min e cam gata de actiune. Surplusul iese in lateral si pana mai centrezi e numa buna de "apasarea" finala.
E greu sa faci un shaft ld. Presupunand ca ai deja bucatile taiate la miime tot mai ai nevoie de o presa de calitate si apoi de o freza shmekera ca sa-i dai forma finala si taperul. .
Si eu folosesc tot Flex Gel de la Loctite, tine foarte bine pastilele de piele. Toate pastilele WD si fenolice pe care le-am montat pe tacul meu cu Flex Gel au sarit, de cand am montat pad-ul nu am mai avut probleme cu ele.
Viking- nu ma refeream la un tac LD laminat. Pentru un tac LD laminat ai intr-adevar nevoie de scule mai serioase, dar si asa am gasit in USA tacuri laminate si finisate fara joint si fara ferula la 20$, cu strung montezi ferula, joint, reduci greutatea la varf pentru deflexie si pretul de productie tot o sa fie de 2-3 ori mai mic decat pretul celor amintiti mai sus. Pana nu fac rost de strung si testez personal nu vreau sa ma contrazic cu nimeni daca se poate sau nu obtine un produs identic la 1/3 din pret.
Tacurile LD nu sunt neaparat laminate si tacurile laminate nu sunt neaparat LD. Consistenta radiala - este doar o strategie nesimtita si in acelasi timp geniala de marketing.
Vezi tu nu poti schimba multe lucruri la designul unui tac de biliard facut din lemn ca apoi sa ai o un motiv sa cresti pretul. Cum o bucata de lemn este doar o bucata de lemn, singurul lucru pe care il poti face este sa o tai in bucati si apoi sa o lipesti la loc sau sa o gauresti si sa introduci alte materiale care pentru populatia slab educata par desprinse din filmele SF. Exemplu: tuburile de carbon din shafturile I,G-core etc - desi este un element remarcabil si toata viata organica de pe acesta planeta are la baza carbonul, asta nu inseamna ca daca laminezi un tub de carbon intr-o bagheta de lemn poti cere pe ea un pret urias, mai ales cand este al patrulea element ca abundenta in Univers si folosind tehnologia moderna tuburile de carbon au preturi de productie infime. Cand tehnologia pentru productia de nanotuburi de carbon o sa fie perfectionata si disponibila pe piata cat o sa ceara primul producator de tacuri care o sa o foloseasca - 1,000,000$ shaftul.
In comparatie cu Predator si gaura lor (apropo idee furata de la Longoni) astia cu tuburile de carbon chiar sunt baieti cinstiti.
“Pool is geometry, in its most challenging form, the science of precise angles, and forces"